Praktijkvoorwaarden

Praktijkvoorwaarden (disclaimer)

Elke dag doen we ons best u zo goed mogelijk te helpen, daarom zijn we ook hulpverlener geworden. Maar om ons werk goed te kunnen blijven doen zijn er praktijkregels en –voorwaarden die duidelijkheid geven over wat u van ons mag verwachten en wat wij voor u kunnen betekenen. Als ingeschreven patiënt bij huisartsenpraktijk J. Kroijenga gaat u akkoord met onderstaande praktijkreglement en haar voorwaarden. Deze kunnen wijzigen door wetgeving of voortschrijdend inzicht.

  1. Tienminuten-consulten: wij werken sinds 2011 net als de rest van Nederland met het 10-minuten-per-medische-klacht-systeem. Dit is een functionele bekostigingsstructuur in opdracht van uw ziektekostenverzekeraar. Dit klinkt streng, maar is het niet. Het betekent dat wij maximaal 10 minuten per medisch probleem voor u reserveren. Vaak is deze tijd voldoen, echter vaak genoeg ook niet.De doktersassistente zal u daarom bij het maken van een afspraak altijd vragen naar de reden van uw komst. Indien nodig zal zij doorvragen om de klacht te verhelderen. Zo kunnen wij het consult voorbereiden en rekening houden met de benodigde consulttijd. Voor deze werkwijze is vertrouwen nodig in de kennis en kunde van de doktersassistente. Al onze gediplomeerde doktersassistenten zijn bevoegd en bekwaam en gaan discreet met deze taak om. Net als de huisarts hebben zij een beroepsgeheim waarvoor een eed/belofte is afgelegd.
  1. Afspraak annuleren: afspraken kunnen tot maximaal 1 uur van te voren worden geannuleerd. Wij mogen het vrijgevallen consult niet in rekening brengen bij uw verzekeraar maar moeten het consult bij uzelf in rekening brengen. Dit doen wij niet snel, eerst zullen we contact met u opnemen om de reden van niet verschijnen: het kan immers ook een fout onzerzijds zijn. Indien u herhaaldelijk niet verschijnt, wordt u schriftelijk medegedeeld dat u bij een volgende keer niet verschijnen een rekening zal worden gestuurd.In onze praktijk hanteren wij de volgende kosten:
    • een gemist 10 min. consult bij de huisarts of assistente = 15 euro
    • een gemist 20 min. consult bij de huisarts of assistente = 25 euro
    • een gemist 20 min. consult bij de POH (=duurzame zorg) = 25 euro
    • een gemist > 20 min. consult bij de POH (=duurzame zorg) = 45 euro
  1. Regulier werkende huisartsen: de huisartsen zijn universitair opgeleid en gediplomeerd. Elke arts is terug te vinden in het BIG-register. Wij zijn een praktijk voor reguliere geneeskunde, geen alternatieve geneeskunde. De opleiding tot basisarts duurt 6 jaar met aansluitend nog eens 3 jaar voor de opleiding tot huisarts. Jaarlijks volgen de huisartsen wettelijk vereiste nascholingsuren. Voelt u zich toch thuis bij alternatieve geneeswijzen dan zullen wij dit respecteren. U kunt dit ook gerust met ons bespreken.
  1. Doktersassistenten: in elke huisartsenpraktijk in Nederland is de doktersassistente voor u het eerste aanspreekpunt. Bij haar kunt u met veel praktische vragen terecht. Bij haar maakt u afspraken, vraagt u visites aan en kunt u inlichtingen krijgen over verwijsbrieven, machtigingen, recepten en dergelijke. De assistentes geven zelfstandig telefonische adviezen en hebben ook een eigen spreekuur, waarin zij bepaalde controles en behandelingen uitvoeren. Dagelijks worden deze handelingen met de huisarts besproken. Jaarlijks volgen de assistenten nascholingen over diverse onderwerpen.
  1. Praktijkondersteuner Huisarts (zgn. POH): de praktijkondersteuner-somatiek is bevoegd en bekwaam om op geprotocolleerde wijze patiënten, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol en suikerziekte te begeleiden (in 2018 ook COPD). Zij verricht lichamelijk onderzoek, interpreteert uitslagen, past uw medicatie aan of voorziet u van een (leefstijl)advies. De praktijkondersteuner-ggz is bevoegd en bekwaam zelfstandig problemen op het gebied van geestelijke gezondheidszorg te begeleiden. Dit alles vindt plaats onder toezicht en verantwoordelijkheid van de huisarts. Ze kunnen zelfstandig overleggen met medisch specialisten. Jaarlijks wordt de benodigde kennis voor deze spreekuren onderhouden door nascholing.
  1. Arts-patiëntrelatie: voor een werkbare arts-patiëntrelatie is in beginsel wederzijds vertrouwen nodig. Indien er geen vertrouwen (meer) is in de behandeling of behandelaar, vragen wij u dit kenbaar te maken. Het is ons streven dit samen met u op te lossen. Lukt dit niet, dan adviseren wij u een andere huisartsenpraktijk te kiezen. Uw huisarts blijven bezoeken zonder een bevredigende oplossing, kan leiden tot medisch onverantwoorde situaties.
  1. WGBO (wet geneeskundige behandelovereenkomst): onze praktijkvoering en werkwijze van alle medewerkers zijn conform de medisch professionele standaard en conform de wet WGBO. Dit betekent kortweg, dat wij u voorzien van onafhankelijk advies, maar ook luisteren naar uw eigen wensen en/of ideeën. In overleg komen wij dan uit op een behandelplan/overeenkomst. Deze wet stelt eisen aan de huisarts, maar stelt ook expliciet dat de patiënt zelf actief dient mee te werken aan herstel en behoud van gezondheid.
  1. Landelijk Schakelpunt (LSP): dit is een elektronisch beveiligde verbinding voor acute hulpverlening vanuit bijvoorbeeld een ziekenhuis of huisartsenpost naar uw huisartsenpraktijk. Een geautoriseerde hulpverlener (bijvoorbeeld: verpleegkundige, doktersassistente, ziekenhuisspecialist, huisarts, apotheker) kan alleen met uw expliciete toestemming uw dossier raadplegen als dat nodig is voor een behandeling. Ook onze praktijk is aangesloten op dit netwerk. Alle patiënten in onze praktijk zijn eind 2015 schriftelijk geïnformeerd over deze mogelijkheid. Uw voorkeur om wel of geen toestemming te geven voor een LSP-verbinding naar uw dossier is ook een onderdeel van de inschrijfprocedure geweest. Wij adviseren u het hoofdstukje “privacy” op deze website zorgvuldig te lezen om te begrijpen hoe het LSP werkt.
  1. Gelijkheid: wij benaderen en behandelen iedereen op professionele en gelijke wijze, zonder te oordelen op geslacht, ras, afkomst, geloof, seksuele geaardheid, sociale achtergrond of uw praktijkbezoekfrequentie, met oog voor zijn of haar persoonlijke situatie. Wij kunnen in de talen Nederlands, Fries, Duits en Engels goed met u communiceren, spreekt u een andere taal dan moet u zelf een inspanning leveren om u verstaanbaar te maken.
  1. Beroepsgeheim en privacy: alle bij ons bekende (medische) informatie binnen of buiten uw medische dossier wordt beschermd door het beroepsgeheim. Dit betekent dat wij geen medische informatie of uitslagen met familieleden of derden (verzekeraars, bedrijfsartsen, politie of rechterlijke macht) zullen bespreken zonder uw uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming. Medische informatie kan en mag wel gedeeld worden met andere hulpverleners als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van een behandeling.In het kader van de privacy en bescherming persoonsgegevens, wordt onze administratie, indien van toepassing, apart gescheiden van de overige administratie en ook apart vernietigd door een erkende instantie. Wij voldoen aan de eisen die de wet WKKGZ (kwaliteit en klachtenregeling gezondheidszorg) op dit gebied van ons verlangt. Lees ook het hoofdstuk “privacy” op deze website.
  1. Informatieplicht van patiënt: binnen de onder punt 7. genoemde WGBO zijn ook de plichten beschreven van de patiënt. Daaronder valt het volledig informeren van uw huisarts over uw gezondheid dat relevant kan zijn voor het medisch onderzoek en/of behandeling. Hieronder valt ook dat u zelf aangeeft wanneer behoefte hebt aan contact met uw huisarts en niet afwacht totdat de arts zelf contact opneemt met u. Ook wijzigingen in uw persoonlijke gegevens dient u zelf zo spoedig mogelijk door te geven.
  1. Onafhankelijk advies wij zullen als behandelaar of verwijzer geen financiële vergoeding ontvangen of aannemen bij een doorverwijzing naar een andere hulpverlener of instantie.
  1. Ongevraagd advies: het kan voorkomen dat wij soms ongevraagd bepaalde onderwerpen bij u bespreekbaar maken. Zoals bv. stoppen met roken, minderen van alcoholgebruik, het streven naar gewichtsverlies bij overgewicht, bewegingsadviezen, verstandig eten, of therapietrouw. Dit heeft een informerend en motiverend karakter om uw gezondheid te behouden of te verbeteren. Indien u dit niet wilt, kunt u dit aangeven. Dan houden wij hier rekening mee.
  1. Medicatie: wij adviseren u altijd de bijsluiter van uw medicijnen te lezen en te beoordelenZo kunt u zelf een afweging maken om iets wel of niet te gebruiken en alert te zijn op eventuele bijwerkingen. Indien u hier vragen of twijfels over heeft, adviseren wij u contact op te nemen met de huisartsenpraktijk.
  1. 15a. Visites: aan het begin en eind van de middag (soms begin van de avond) worden huisvisites afgelegd. Een huisbezoek is ALLEEN voor ernstig zieken of chronische patiënten, die echt te ziek zijn om vervoerd te worden. De onderzoeksmogelijkheden op de praktijk zijn namelijk beter dan in een thuissituatie. Voor onderstaande redenen kan de huisarts de visiteaanvraag niet inwilligen:
    • Ik heb als patiënt geen tijd om naar de praktijk te komen
    • Ik ben ouder dan 80 jaar, en ben gewend dat de dokter bij mij langs komt
    • Ik heb als patiënt geen vervoersmogelijkheden
    • De praktijk is te ver weg
    • De vervoerskosten naar de praktijk worden niet vergoed

    Een visiteverzoek kunt u bij voorkeur tussen 08:00 en 10:00 uur ’s ochtends aanvragen. De assistente bepaalt samen met de huisarts of een visite in uw geval verstandig/nodig is.

  1. 15b. Visites na ziekenhuisopname of bevalling: als u thuis komt na een ziekenhuisopname of bevalling komt de huisarts niet vanzelfsprekend meer langs. Na een bevalling zal de assistente wel met u bellen om onze felicitaties over te brengen en om te informeren of alles goed gaat. De huisartsen komen wel standaard langs als er verwacht wordt dat extra zorg of controles nodig zijn of als de ziekenhuisspecialist hier om vraagt. Soms kan het enige tijd duren voordat de specialist de huisartsenpraktijk informeert over het ontslag. Daarom is het verstandig om na ziekenhuisopname of bevalling de praktijk te bellen dat u een visite wel op prijs stelt. Wacht niet af! We komen graag bij u langs.
  1. Wanneer contact op te nemen met de huisarts: wij adviseren in het algemeen altijd contact op te nemen met de huisartsenpraktijk als uw gezondheid achteruit gaat, u zieker wordt ondanks een ingestelde behandeling of twijfelt aan de diagnose of het gegeven behandeladvies. Spaar geen klachten op!
  1. Waarneming: tijdens onze afwezigheid of waarneming gedurende de avond, nacht, weekend, vakantie en/of calamiteit wordt de medische zorg en verantwoordelijkheid tijdelijk overgedragen aan de waarnemende huisarts en/of de Dokterswacht.
  1. Spoedlijn: het gebruik van onze telefonische spoedlijn is alleen voorbehouden aan diegenen die in acute nood verkeren. Wij wensen bereikbaar te blijven voor spoedzaken en willen blijven voldoen aan de landelijke eisen voor bereikbaarheid . Bij misbruik wordt de verbinding verbroken. In levensbedreigende situaties raden wij u aan 112 te bellen.
  1. Telefoongesprekken: alle telefoongesprekken kunnen worden opgenomen ten behoeve van leerdoeleinden, dossiervoering of bij calamiteiten voor juridische doeleinden.
  1. Geen garantie op genezing: hoewel wij elke dag als doktersassistente, POH of als huisarts ons best doen om u goed van dienst te zijn, kan het voorkomen dat wij als hulpverlener fouten maken of daarin als mens tekortschieten. Wij zien ziekten of problemen vaak al in een vroeg stadium, zonder dat er nog duidelijkheid is over de precieze oorzaak. Vandaar dat wij ook wel “1e lijns gezondheidszorg” worden genoemd. Om deze kwetsbaarheid te minimaliseren, adviseren we om bij twijfel over uw gezondheid hier niet te lang mee rond te lopen en contact op te nemen met de praktijk. Ook na een eerder bezoek aan de praktijk, kunt u altijd weer terug komen als uw klachten blijven bestaan of als u het niet vertrouwt, of als u twijfelt aan de diagnose. Zo kunnen we samen verder kijken wat we voor u kunnen doen. Samen helpen wij elkaar.
  1. Ongewenst gedrag: elke dag streven wij ernaar iedereen zo goed mogelijk te helpen. Helaas zijn agressief gedrag, verbale dreiging, laster, smaad, bedreiging, geweld of diefstal in de gezondheidszorg een steeds vaker voorkomend fenomeen. In onze praktijk ligt daar de grens. In voornoemde gevallen zullen wij u een mondelinge of schriftelijke waarschuwing geven, of zelfs direct contact opnemen met de politie en aangifte doen. Telefoongesprekken kunnen worden opgenomen voor juridische doeleinden.
  1. Wij zijn terughoudend met het doorgeven van medische informatie aan partners, gezinsleden, familie of vrienden. Gegevens van patiënten die jonger zijn dan 12 jaar moeten wij van rechtswege altijd delen met (beide) ouders of voogden. Patiënten tussen de 12en 16 jaar mogen zelfstandig beslissen over zaken die hun gezondheid aangaan, maar inspraak van de ouders is gewenst. Patiënten ouder dan 16 jaar zijn geheel beslissingsbevoegd over hun eigen gezondheid.
  1. Ontslagbrieven specialist: met het inschrijven bij een huisartsenpraktijk gaat u in beginsel akkoord met de (schriftelijke) terugkoppeling aan ons door de specialist over uw behandeling of aandoening. De wet stelt dat hier geen expliciete toestemming van u voor nodig is, tenzij nadrukkelijk anders is afgesproken. Op deze manier behouden wij als huisarts de zogenaamde “poortwachtersfunctie”.
  1. Kosten (“Eigen risico”): U betaalt geen eigen risico voor een bezoek aan de huisarts, inclusief bezoek aan de praktijkondersteuners. Ook voor bevolkingsonderzoeken en de griepvaccinatie geldt het eigen risico niet. Het eigen risico geldt vanaf de leeftijd van 18 jaar, daaronder geldt geen eigen risico.Chirurgische ingrepen door de huisarts, inclusief injecties, plaatsing MIRENA of IMPLANON vallen eveneens niet onder het eigen risico. Het laten onderzoeken van moedervlekken etc.door het lab. wel. Ook kan het voorkomen dat een MIRENA-plaatsing de huisarts niet lukt, of gedeeltelijk lukt. In overleg zal de huisarts u dan naar de gynaecoloog moeten verwijzen. Dit gaat wel ten koste van uw eigen risico.

    Stoppen met rokenbegeleiding door onze praktijkondersteuners valt niet onder het eigen risico. Eventuele ondersteunende medicijnen wel.

    Aanvullende onderzoeken zoals bijv. röntgen-, bloed-, urine- en ontlastingsonderzoek etc. komen wel ten laste van uw eigen risico. Deze kosten zijn kunnen hoog zijn. Wij proberen bij het aanvragen van eigen-risico-onderzoeken rekening te houden met uw situatie.

    Het eigen risico geldt voor bijna alle zorg, die wordt vergoed vanuit de basisverzekering, bijvoorbeeld:

    • een ziekenhuisopname
    • het consulteren van of behandeld worden door een (ziekenhuis)specialist.
    • medicatie (inclusief vaccinaties Mirena-spiraal en hulp- en verbandmiddelen)
    • plaatsing MIRENA door gynaecoloog
    • controle op goede ligging MIRENA door gynaecoloog middels echo
    • psychische zorg (behalve zorg door onze POH-GGZ)
    • hoortoestellen
    • logopedie
    • fysiotherapie
    • stoppen met rokenconsulent in het ziekenhuis
    • diëtiek
    • podoloog en steunzolen

      Als huisarts hebben wij geen zicht op de exacte hoogte van deze bedragen. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

      Wij worden als huisarts steeds vaker ingeschakeld als intermediair in het vergoedingenbeleid zoals is opgesteld door uw zorgverzekeraar. De landelijke beroepsvereniging van huisartsen (LHV) neemt daarom de volgende standpunten in:

      • dat het de verantwoordelijkheid is van uw zorgverzekeraar, de polishouders te informeren over de verzekerde zorg. Dit geldt zowel voor de basis- als aanvullende zorg.
      • de huisartsen doelmatige en veilige zorg nastreven.
      • de wijze van vergoeding geen rol speelt bij het bepalen van de noodzaak van voorschrijven (lees: medicatie of verwijzen).
      • een recept of verwijzing tegelijkertijd ook direct een medische verklaring is van de voorschrijver.
      • het een taak is van de zorgverzekeraar om al dan niet in overleg met hun verzekerden vast te stellen of voorgeschreven (genees)middelen of een (door)verwijzing voor vergoeding in aanmerking komen.
      • de relatie tussen arts en patiënt negatief beïnvloed wordt door discussies over vergoedingen door zorgverzekeraars, het geen ongewenst is.
      • dat huisartsen geen verklaringen moeten opstellen
      • het onwenselijk is, dat huisartsen worden betrokken in de informatie, interpretatie en uitvoering van overeenkomsten tussen zorgverzekeraars en verzekerden.

      In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering staat wat uw verzekering precies vergoedt en onder welke voorwaarden. Daarin leest u ook hoe vaak de verzekeraar de behandeling vergoedt en/of u een eigen bijdrage moet betalen. bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering

  1. Ons werkgebied is gelegen tussen Parrega en omgeving, Ferwoude, Gaast in het Noorden, het IJsselmeer in het westen, de Fluessen in het Oosten en Hindeloopen in het zuiden.In Nederland heeft de huisarts een centrale rol toegewezen gekregen in het verlenen van zorg in de buurt. Elke huisartsenpraktijk heeft daarmee in meer of mindere mate zijn/haar eigen werkgebied. Alleen zo kan een huisarts op duurzame en verantwoorde wijze de acute en chronische zorg in de woonwijk blijven leveren.

    (bron: Toekomstvisie Huisartsenzorg 2012-2022)

  1. Klachten of verbetertips: Het kan gebeuren dat u van mening bent dat u niet goed geholpen bent. Zowel voor u als ons is dit vervelend. Blijf hier dus niet mee rondlopen, maar laat het ons weten. Het is uw recht om ons dat te laten weten. En hoe lastig dit soms ook voor beide partijen is, we willen het graag oplossen. Door erover te praten kunnen we het uiteindelijk samen oplossen. Klik HIER voor meer informatie over “klachten”.
  1. Inzage in uw medisch dossier U heeft als patiënt het recht om uw medisch dossier in te zien of hier een afschrift van op te vragen. Dit geldt ook voor de schriftelijke informatie in het dossier die is verkregen van andere (behandelende) artsen. Dit geldt niet als de informatie in het dossier over andere personen gaat en/of de privacy van anderen schendt. De persoonlijke werkaantekeningen van de arts maken geen deel uit van het medisch dossier en vallen daarmee ook buiten het inzagerecht van de patiënt. U kunt telefonisch een kopie van uw medische dossier aanvragen. Hieraan zijn door de LHV vastgestelde kosten verbonden.Wij delen nooit medische informatie met derden, behalve met uw behandelend specialist, zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming. Verschillende instanties in Nederland (gemeenten, opleidingsinstituten, verzekeraars, werkgevers en/of arbodiensten etc.) vragen steeds vaker aan patiënten een kopie van hun medisch dossier van hun huisarts.

    Instanties horen zich echter alleen met schriftelijke toestemming van u als patient rechtstreeks tot de huisarts te wenden. Hierbij moet sprake zijn van een gerichte vraag. Veel patiënten kennen deze rechten niet en zijn bereid om hier wel aan te mee te werken uit angst voor sancties van de werkgever of instantie. Als wij twijfelen over de intentie van de aanvrager, dan bespreken wij dit met U. U houdt natuurlijk altijd het recht om van ons advies af te wijken.

    Na overlijden Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien: u kunt alleen uw eigen dossier inzien. Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten. Neem dan contact op met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem/haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht méér op dan inzage in het dossier.

    Overdracht van uw dossier naar een nieuwe huisarts Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier op uw verzoek overdraagt aan uw nieuwe huisarts. Hiervoor is een richtlijn opgesteld (KNMG Advies voor overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts).

    Bij uitschrijving wordt uw medisch dossier elektronisch of per aangetekende post overgedragen aan de nieuwe huisarts. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. U behoudt het recht op inzage in uw dossier.

  1. Gevonden voorwerpen: Gevonden voorwerpen worden niet langer dan 4 weken bewaard.
  1. Uitleg over de informatie op deze website: de medische informatie of adviezen op deze website zijn voor eigen risico en vervangen nimmer een consult. Bij twijfel of onduidelijkheden over de inhoud van deze informatie, kunt u altijd contact opnemen met de praktijk of de huisarts.

Februari 2017 (wijzigingen onder voorbehoud)

Guérir quel que fois, soulanger souvent, congoler toujours.
(dr. Ambroise Paré 1510-1590)
Soms genezen, meestal verlichten en altijd troosten.